21 ژانویه 2023- یک مطالعه ی جدید در حال آزمایش ایده ‌ای به نام «میان‌ وعده ی ورزشی» برای کمک به بهبود سلامت کلی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که زمان کافی برای انجام ورزش ندارند و یا به دلیل هراس از افت قند خون در حین و بعد از تمرینات ورزشی، به انجام ورزش روتین پایبند نمی مانند.

دکتر جاناتان لیتل، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، گفت: ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است، زیرا ماهیچه‌ها را فعال نگه می‌دارد، حتی اگر مدت کوتاهی انجام شود.دیابت نوع 2 وضعیتی است که در آن سطح قند خون افراد بسیار بالا می رود. بنابراین، یکی از دلایل اصلی مفید بودن ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 این است که فعالیت ماهیچه‌ها، گلوکز بیشتری را می طلبد و سبب کاهش قند خون در این افراد می شود، اما این تنها دلیل برای ضرورت انجام ورزش نیست، زیرا ورزش فواید بیشماری بویژه برای افراد مبتلا به دیابت دارد.

دکتر لیتل افزود: افراد مبتلا به دیابت، ورزش کافی برای دریافت این مزایا را انجام نمی دهند، زیرا به سختی می توانند به آن پایبند بمانند. تحقیقات ما برای حل این مشکل انجام شد، ما به دنبال یافتن راهی برای قرار دادن ورزش در زندگی روزمره ی افراد مبتلا به دیابت بودیم تا آنها مجبور نباشند که برای انجام ورزش برنامه ریزی خاصی را انجام دهند.

بنابراین "میان ‌وعده‌های ورزشی" یا همان "دوره‌های کوتاه ورزشی" را برای آنها مناسب تشخیص دادیم، ما میان وعده های ورزشی را به عنوان ورزشهای کمتر از یک دقیقه تعریف می‌کنیم که در طول روز بطور مکرر قابل انجام هستند. بنابراین، اگر در مطب کار می کنید، ممکن است بتوانید این ورزش های کوتاه مدت را در بین ویزیت بیماران انجام دهید، یا ممکن است قبل از مسواک زدن در صبح آنها را انجام دهید، یا ممکن است زمانی که برای یک استراحت و نوشیدن قهوه از پشت میز کارتان بلند می شوید یا زمانی که به دستشویی می روید، آنها را انجام دهید. بنابراین مفهوم این است که شما مجبور نیستید واقعاً برای ورزش برنامه ریزی کنید و لباس ورزشی بپوشید یا در یک باشگاه ورزشی عضو شوید و یا نیاز به تردمیل یا هر وسیله ی ورزشی دیگری داشته باشید.

یک میان وعده ورزشی چگونه است؟

دکتر لیتل گفت: میان وعده های ورزشی می‌توانند حرکت هایی مانند اسکات، لانگز، حرکات پرشی یا ورزشهایی باشند که می‌توان در هر مکانی آنها را انجام داد مانند بالا رفتن سریع از پله ها. بنابراین، وقتی یک راه پله می‌بینید، سعی کنید خیلی تند از آن بالا ‌بروید، یا می‌توانید یک پیاده‌روی سریع کوتاه مدت برای رسیدن به ماشینتان انجام دهید، یا برای رسیدن به جلسه‌ای که سر وقت به آن نمی رسید در طول مسیر با سرعت بیشتری قدم بردارید.

او تاکید کرد که این روش «یک عصای جادویی» برای جایگزینی کامل ورزش نیست، اما گزینه ‌ای آسان‌تر و جذاب‌ تر برای تناسب بدنی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

دکتر لیتل گفت: مطمئناً پیروی از دستورالعمل‌های ورزشی که شامل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته می باشد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مهم است. یکی از موثرترین کارها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 این است که بعد از غذا کمی پیاده روی کنند. زیرا بعد از غذا، اگر مقداری کربوهیدرات خورده باشند، قند خونشان افزایشی ناگهانی خواهد داشت. اگر پیاده روی کنید، ماهیچه هایی که با پیاده روی فعال می شوند مقداری از گلوکز را مصرف می کنند و از افزایش ناگهانی قند خون شما جلوگیری می کنند. این میان‌ وعده‌های ورزشی، راه بالقوه ی دیگری برای افزودن فعالیت ورزشی به فعالیتهای روتین توصیه شده است، و لزوماً جایگزین ورزش سنتی نمی باشد.

او همچنین گفت: این میان‌ وعده ی ورزشی به افرادی که ساعت‌های طولانی پشت میز کار می ‌کنند کمک می‌کند تا وقفه هایی را در زمان نشستن طولانی‌مدت خود ایجاد کنند که برای متابولیسم آنها مفید خواهد بود.

دکتر لیتل گفت: اگر از زمان استراحت خود برای انجام یک میان وعده ورزشی استفاده کنید، ممکن است بتوانید از مزایای فیتنس بهره مند شوید و در عین حال مضرات ناشی از زمان نشستن طولانی مدت خود را کاهش دهید. علاوه بر این انجام میان وعده های ورزشی می تواند شما را به انجام ورزش بیشتر تشویق کند تا ازعوارض دیابت در امان بمانید، زیرا می توانید دیابت خود را "به خوبی مدیریت کنید" ، و بدون تلاش برای یافتن زمانی برای رفتنبه باشگاه، می توانید بین زندگی روزمره و سلامتی خود تعادل برقرار کنید.

منبع:

https://toronto.citynews.ca/2023/01/21/exercise-type-2-diabetes-health/